marți, 11 octombrie 2016

"Dincolo de ferestre" si dincolo de imagini, impresii!

Membrii PhotoTeam au selecționat cele mai bune 21 de fotografii din concursul cu tema “Dincolo de ferestre”, un concurs de fotografie de stradă organizat pe Facebook în luna septembrie 2016. Câteva impresii despre imaginile din concurs:





Ce îmi place în mod special la această fotografie este atmosfera surprinsă. Se simte o conexiune între fotograf și subiect care face cadrul să pară foarte intim. Pare o scenă dintr-un film vechi. Felicitări folografului!  (Patricia Hilbert - despre fotografia lui Cristian Bulugea)




Fereastra este granița simbolică și, în același timp, permeabilă, ce desparte doua spații. Dincoace de fereastră este strada,  spațiul public prin excelență. Dincolo de fereastră este lumea bizară a lui Alice în care totul e posibil, se pot petrece minuni, iar manechinele prind, dintr-o dată, viață. Ce poate fi mai minunat decât atât? (Sorin Suciu - despre fotografia lui Emi Cercel)




In secolul al XVI-lea ocupantii spanioli au interzis perdelele si draperiile in Tarile de Jos, pentru ca patrulele sa poata surprinde nestingherite eventualele conspiratii. Constrangerea de atunci a devenit un fel de a fi, in prezent o plimbare pe digurile olandeze putand fi si o ocazie de admira interioarele frumos decorate ale caselor, dincolo de ferestrele lor permanent descoperite.
In spatele unei ferestre inchise ne simtim in siguranta, noi cu noi insine, dar ea este in acelasi timp si legatura noastra cu lumea exterioara. Insa, oricat de deschisi am fi, atunci cand un obiectiv fotografic se iteste catre ceea ce credeam ca este spatiul nostru intim, nu putem sa nu ne miram. Iluzia optica din imaginea lui Pierre Pichot, data de apropierea siluetei din prim plan, ce pare o doamna care iese din magazin luand o data cu geanta si capul cu ochii holbati la subrat, m-a facut sa adast mai multa vreme asupra ei, considerand-o in cele din urma cea mai meritorie dintre fotografiile finaliste.
Nu stim cum a scapat fotograful din duelul cu privirile vanzatoarei din magazin, nu putem spera decat ca a fost intelegatoare, caci, nu e asa, fara fotografiile de strada viata de acum va parea mult mai anosta si plictisitoare in ochii celor din generatiile viitoare. (Cornel Hlupina - despre fotografia lui Pierre Pichot)






Fereastra este un element cu o puternică încărcătură simbolică. Este, în primul rând, un simbol al receptivității și deschiderii către lume, o legătură simplă și directă între exterior și interior.
La fel, „fereastra” lui Marius Cinteză, face legătura între această existență extraordinară reprezentată de bătrâna din geam și lumea exterioară, o fotografie-portret ce pare simplă, în aparență, dar care ne prezintă o întreagă poveste de viață. Mamă, bunică, soție, bătrânica din geam ne prezintă o existență sinceră, asupra căreia viața a lăsat urme adânci, dar o existență care nu și-a pierdut seninătatea, bucuria de a trăi, deschiderea către lumea exterioară. Puternic ancorată în realitatea imediată (felul cum ține rama geamului), bunicuța din fereastră ne inspiră încredere, speranță, credință și liniștea de care avem nevoie, cu toții, într-o lume plină de zbucium. Un singur element, fereastra spartă, ne face să conștientizăm efemeritatea vieții dar, în același timp, ne obligă să ne trăim viața cât mai plăcut cu putință, zi de zi, clipă de clipă. (Lucian Zamfir - depsre fotografia lui Marius Cinteza)





Nu stiu daca din cauza ca port ochelarii dar m-am regasit in fotografia lui Dragoslav. Poate a ajutat si faptul ca am copil si ma gandesc mult la propria copilarie... este preferata mea fotografie si din cauza unui subiect foarte bine plasat contra luminii dezvaluind detalii doar prin conturul sau...e un copil cu ursuletul in mana, nu stim daca pleaca sau doar asteapta ca cineva sa plece, cu avionul...le vedem prin geam...fereastra la care stateam si eu, deseori, lipit cu nasul, asteptand cu nerabdare sa se intoarca tata de la munca. (Zorislav  Stojanovic - despre fotografia lui Dragoslav Sekulić‎ )


Este o fotografie care o clipă m-a făcut să retrăiesc o impresie din copilărie, imposbil de descris. Copilul cu ghiozdan, cu ochelari, cu gene lungi și jucărie de pluș, concentrat în el, trăind clipa, pare atât de fragil în constrat cu ”jucăriile„ uriașe și grave de dincolo de fereastră, care simbolizează viitorul, lumea adultului. Pentru mine, imaginea e ca un simbol al căderii fiecăruia din rai, prin pierderea pe nevăzute a stării de copil. Acum schimbăm avion după avion, acaparați de o nevoie de agitație continuă, de schimbare neîncetată, de viteză tot mai accelerată…(Denis Malciu - despre fotografia lui Dragoslav Sekulić‎ )





Mi-au rămas în gând cuvintele unui fotograf de stradă care zicea : “ridică-ți privirea, strada nu se termină la nivelul ochilor, poți găsi cele mai interesante momente și personaje la etajul următor :)”. Nu știu dacă și Alex a auzit aceste cuvinte, dar este cert că pentru el explorarea străzii continuă mai sus de nivelul de explorare cotidian. Cu siguranță că expresia personajului surprins cucerește privirea în primul moment, un amestec de curiozitate, suspiciune și o urmă de amuzament, dar apoi vine întrebarea și povestea. De ce în fereastra și de ce fără cămașă? Un anotimp călduros, un loc de expunere sau de cercetare? Rămâne să ne imaginăm povestea dincolo de imaginea surprinsă în timp ce ne delectăm cu expresia captată pe chipul bărbatului. (Mirela Momanu - despre fotografia lui Alex Cruceru)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Nu se accepta mesaje anonime. Va rugam sa va inregistrati ca utilizator google sau sa va semnati comentariul.