Un ingredient semnificativ al fotografiei de stradă il reprezinta misterul,
nespusul, ceea ce ea lasă doar să se întrevadă.
Aceasta se datorează decontextualizarii, ruperii sale de convențiile de
circumscriere a locului, subiectului și evenimentului ce caracterizează toate
celelalte genuri fotografice, de la fotojurnalism
și până la fotografia de nuntă sau cea de produs. Este prezentă aici o tensiune
esențială între funcția fotografiei de a arăta, revela, devoala și imposibilitatea
sa principială de a spune întreaga poveste. De fapt, aceasta este tensiunea
dintre sincronia fotografiei ca mediu artistic și diacronia vieții cu caracterul
său complex, deschis, imprevizibil. Dacă ar fi să mi-l imaginez pe Blaga vorbind despre fotografia de stradă,
aș tinde să cred că, în termenii gnoseologiei sale, ar spune că reprezintă un exemplu de minus-cunoaștere,
procesul prin care misterul se potențează, suferă o intensificare calitativă și
devine tot mai de nepătruns.
Din Cluj, orașul de suflet al lui Blaga, vine și Mihai Biriș, un fotograf a
cărui pasiune pentru misterul ascuns în forfota străzii se combină cu interesul
său pentru aflarea acelor momente unice, cu diferite încărcături emoționale, pe
care le surprinde cu o mare curiozitate. Pentru ilustrarea activității sale
fotografice am ales două imagini, diferite compozițional, dar care au în comun
acelați lucru: magia poveștii care începe o dată cu apăsarea pe declanșator și
se continuă în imaginația privitorului.
Mai multe despre universul vizual al lui Mihai puteți descoperi aici:
Sorin Suciu,
Timișoara, 10 octombrie
2016
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se accepta mesaje anonime. Va rugam sa va inregistrati ca utilizator google sau sa va semnati comentariul.